Blog

Innovatief denken bij aanbestedingen

“Het zijn gedachtes die bepalen wat jij ervaart. Niet de situatie!” Ik gebruik deze uitspraak graag in mijn yogalessen, die ik geef naast mijn trainingen en begeleiding bij aanbestedingen. Een recente ervaring tijdens een netwerkbijeenkomst met een presentatie over Virtual Reality en Augmented Reality leverde… lees meer.

winnende tekst

Zo schrijf je de winnende tekst voor een aanbesteding

Eindelijk, daar is de langverwachte publicatie voor een opdracht bij een (semi-)overheidsinstelling op TenderNed. Deze prachtige opdracht is voor jou! Je wilt, nee móet, hem binnenhalen. Daarmee haal je immers je omzetdoelen of houd je een bestaande klant binnenboord. Hoe maak je van jouw inschrijving… lees meer.

Help je klant kiezen

Zo, je offerte is de deur uit. Het moment om op je gemak achterover te leunen. Not! Maak jezelf juist nu extra zichtbaar bij je klant. Die is namelijk met jouw voorstel bezig, bewust en onbewust. Help de klant voor jou te kiezen door je… lees meer.

risicoanalyse aanbesteding

Zo schrijf je een risico analyse in je offerte

Steeds vaker zie ik in aanbestedingen de vraag naar een risicoanalyse met beheersmaatregelen. Dat snap ik wel. Aanbestedende diensten willen onwenselijke situaties voorkomen. De gevolgen kunnen immers nadelig zijn, zoals onverwachte kosten, te late leveringen of uitblijvende resultaten. In hoeverre ruim jij in je offerte… lees meer.

Autoriteit | Salestaalent

Autoriteit overtuigt

Ben jij een kei in je vak? Vertel! Ik wil dolgraag weten wat jou beter maakt in vergelijking met je vakgenoten. Als ik die vraag stel aan nieuwe klanten, merk ik regelmatig dat ze met hun mond vol tanden staan. ‘Neem dat maar van mij… lees meer.

Lijstjes in offertes

Verleidelijke lijstjes in offertes

Waarom houdt ons brein toch zo van lijstjes? We maken takenlijstjes (*), boodschappenlijstjes en (veel leuker…) bucketlist-lijstjes. Volgens psychologen bieden lijstjes orde in de chaos aan informatie. Lijstjes bieden ons overzicht. Lijstjes in offertes We willen ook graag lijstjes aangeboden krijgen, bijvoorbeeld in een offerte… lees meer.

Win meer offertes door evalueren

Opdracht verloren? Evalueer! Kun jij een eerlijk en kloppend antwoord geven op de volgende 2 vragen? Hoeveel % van jouw offertes werden het afgelopen jaar een opdracht? Welke redenen gaven de klanten als het GEEN opdracht werd?  De kans is groot dat jij de antwoorden… lees meer.

ode aan de punt

Een ode aan de punt

Heb jij ze ook in je hoofd? Van die gedachtes die maar doorrazen? Het begint met één simpele gedachte die vanuit het ‘niets’ in je hoofd oppopt. Vervolgens haak je daarop aan met een nieuwe gedachte. Bijvoorbeeld met een oordeel over die gedachte. Of hoe… lees meer.

Offerte talent

De 7 meest gemaakte offerteblunders

Een offerte schrijven… Voor de één appeltje-eitje, voor de ander een enorme opgave. Maar al zit de structuur nog zo goed in je hoofd, dat wil niet zeggen dat je het ook foutloos op papier krijgt. Een offerteblunder zit vaak in een klein hoekje. Ik… lees meer.

Hoe herken je een goede vormgever?

Hoe herken je een goede vormgever?

Stel, je wilt een vormgever inhuren voor het vormgeven van je offerte of je inschrijving op een aanbesteding. Uit ervaring weet ik dat er een kans is dat je vormgever prachtige ontwerpen maakt, maar een offerte daarmee eigenlijk niet versterkt. Dat was voor mij de… lees meer.