De 7 meest gemaakte offerteblunders

9 okt 2017

Categorie: Offerte

Een offerte schrijven… Voor de één appeltje-eitje, voor de ander een enorme opgave. Maar al zit de structuur nog zo goed in je hoofd, dat wil niet zeggen dat je het ook foutloos op papier krijgt. Een offerteblunder zit vaak in een klein hoekje. Ik deel graag de meest gemaakte offerteblunders met je, zodat jij die niet hoeft te maken.

1. Zonder gesprek een offerte schrijven

Laat je niet verleiden om te snel een offerte te schrijven. Schrijf bijvoorbeeld nooit meteen een offerte als de aanvraag via de mail is binnengekomen. Verdiep je eerst in de klant. Spreek hem persoonlijk. Stel vragen. Wat is de reden dat hij jouw product of dienst wil? Wat vindt hij belangrijk? Een persoonlijk gesprek is een must voor een winnende offerte!

2. De naam van je andere klant in de offerte laten staan

Natuurlijk begrijp ik dat je enthousiast je beste offerte van de plank pakt. Die ene die perfect aansluit bij de klantvraag en waarmee je al eerder hebt gescoord. Even kopiëren en plakken. Alleen op het moment dat je op ‘verzenden’ drukt, weet je al hoe laat het is… au! Ik moet bekennen dat het mij ook weleens is overkomen. Wist je trouwens dat namen als René(e) en Robin zowel vrouwelijk als mannelijk zijn? Zo heet mijn vriend René. Bizar hoe vaak hij zakelijke e-mails krijgt met ‘Beste mevrouw’.

3. Beginnen met een cliché

Weet je niet hoe je je offerte moet beginnen? Bedenk dan welke openingszin je zou gebruiken als je de klant zou bellen. Verras en prikkel de lezer. Vermijd standaardzinnen. Oftewel zinnen die zó vaak gebruikt worden dat iedereen ze kan dromen. Daar zit niemand meer op te wachten. En het is zéker niet onderscheidend!

4. Vakjargon gebruiken

Gebruik jij vakjargon, waardoor de lezer er helemaal niets meer van begrijpt en het zelfs op geheimtaal lijkt? (Techneuten en ict’ers, voelen jullie je al aangesproken?) Begin dan met schrappen. De kunst is vakjargon te vermijden en in plaats daarvan zo kort en bondig mogelijk te beschrijven wat je bedoelt. Of zoek samen met een collega (of juist een buitenstaander) naar een goede ‘vertaling’.

5. Uitgaan van jezelf

Natuurlijk is de klant geïnteresseerd in wie jij bent en wat jij kan bijdragen aan het oplossen van zijn probleem. Maar als de klant zich niet herkent in jouw oplossing, zal hij jou de opdracht niet gunnen. Laat zien dat je de klantvraag hebt begrepen. Verander het perspectief. Zet de klant centraal. Niet jezelf!

6. Wollig taalgebruik

Gebruik je deftige woorden? Niet doen! Wollig, onduidelijk taalgebruik verhult. Vaak worden bij wollig taalgebruik ook nog hulpwerkwoorden gebruikt, waardoor de twijfel alleen maar groter wordt. Interpretatieverschillen leiden tot discussies achteraf en dat is wat je juist wilt voorkomen.

7. Taal- en rekenfouten

Verstuur je offerte niet té snel. Leg de offerte even weg, slaap er een nachtje over of vraag een collega of vriend de tekst een keer door te lezen. Zo voorkom je dat jouw offerte door geblunder onder op de stapel terechtkomt!

Welke blunders ben jij weleens tegengekomen? Laat je reactie heel graag hieronder weten.
Wil jij liever geen fouten maken? Je leert in mijn trainingen hoe je een winnende offerte schrijft.