De eerste indruk van je offerte

14 mrt 2013

Categorie: Offerte

In bepaalde situaties doe je extra moeite om een goede eerste indruk te maken. Denk bijvoorbeeld aan een sollicitatiegesprek of een eerste date, waarbij je alles uit de kast haalt om een positieve indruk te maken.

Je weet dat je een eerste indruk maar één keer kunt maken. Je let daarom op je uiterlijk, je houding én de eerste openingszin. Bij offertes werkt het eigenlijk hetzelfde. De eerste indruk bepaalt of iemand verder met je wilt. Mensen zitten nu eenmaal heel simpel in elkaar. In één of twee seconden vormen ze zich een beeld en beslissen ze.

Besteed aandacht aan de openingszin in jouw offerte

Maak meteen een positieve indruk! Verstuur je een offerte per e-mail? Zorg dan voor een onweerstaanbare onderwerpregel. En uiteraard stuur je de offerte volgens afspraak netjes op tijd. Liever nog iets eerder. Verwachtingen zijn er om te overtreffen, toch?

Maak je aanhef persoonlijk

Voordat je gaat schrijven bepaal je eerst hoe jij je klant wilt aanspreken. Is dat formeel in de u-vorm of informeel in de jij-vorm? Bouw voort op het persoonlijke contact. Twijfel je? Vraag je klant er naar. Misschien sprak jij je klant in het gesprek nog in de jij-vorm aan, maar gaat de offerte naar zijn directeur waarvoor de jij-vorm veel te amicaal is. Kies je voor de u-vorm, dan gebruik je als aanhef: ‘Geachte heer of Geachte mevrouw’. Het is voor een aantal bedrijven nog even wennen, maar eigentijdser is trouwens ‘Beste meneer of Beste mevrouw’. Kies je voor de jij-vorm, dan kun je gerust de voornaam gebruiken. Dus: ‘Beste + voornaam’.

Schrijf een prikkelende inleiding

Dit is de eerste plaats voor herkenning van de klant! De klant moet meteen het gesprek met jou weer herinneren. De volgende onderdelen staan daarom altijd standaard in je inleiding:

  • het vorige contact
  • de klantvraag in het kort
  • het doel of de opbouw van je brief of document

Je wilt de klant uiteraard verleiden om jouw offerte verder te lezen. Het liefst al meteen met een glimlach op zijn gezicht. Mijn eerste advies is daarom: stop met clichés. Zoals die vreselijke standaard openingszin ‘Naar aanleiding van…’. Schrijf gewoon zoals je het aan de telefoon zou zeggen: ‘We spraken gisteren over het maken van een eerste indruk.’ Dat klinkt al een stuk vlotter, toch? Het starten met de klantvraag is mijn favoriete en voor de klant een herkenbare binnenkomer: ‘Je wilt meer indruk maken met offertes. Dat is wat je mij gisteren vertelde. Daarom doe ik je een voorstel voor het opfrissen van jouw standaardoffertes in deze brief.’

En wil je tot slot echt onderscheidend zijn?

Start met een citaat van de klant. Zo had ik laatst een klant die ‘geen oeps-momentjes meer wil’. Zijn verkopers vergaten namelijk weleens de voorwaarden in hun offerte te zetten. Een mooie openingszin is dan: ‘Je wilt geen oeps-momentjes meer. Dat is wat je gisteren aangaf.’ 

Wil jij ook geen oeps-momentjes meer?

SalesTAALent helpt je graag met het opfrissen van jouw offerteteksten.

LEREN HOE JE EEN ONWEERSTAANBARE OFFERTE SCHRIJFT?