De meest gemaakte fouten in offertes
Ook zo benieuwd naar de meest voorkomende fouten in offertes? Dagelijks herschrijf ik offerteteksten van verschillende bedrijven. En ik zie regelmatig dezelfde missers voorbijkomen.
Zo wilde ik deze blog eigenlijk beginnen met: naar aanleiding van de vele offerteteksten die ik dagelijks herschrijf. Maar de kans dat je afhaakt is dan te groot. En ik wil jou juist inspireren! Dus ja, met stip op nummer 1 in de lijst van de meest gemaakte fouten in offertes: openen met een cliché. Denk aan ‘naar aanleiding van ons plezierig gesprek’ of ‘hierbij stuur ik u met genoegen’. Brrrrr: saai!
Besteed tijd aan je openingszin en schrijf een prikkelend begin van je offerte!
Meer missers
Wollig taalgebruik. ‘Persoonlijk vind ik wollig taalgebruik verhullender dan een bivakmuts’ is een spreuk van Loesje. Mooier kan ik het niet zeggen. Er lijkt soms kortsluiting te ontstaan tussen ons hoofd en onze vingers. Er komen zinnen uit onze vingers, die we nooit uit onze mond krijgen. Vaak vol hulpwerkwoorden, die ruimte tot interpretatie geven. Begin eens met het vermijden van hulpwerkwoorden. Echt, je hebt die hulp niet nodig!
Jezelf centraal zetten. En ik snap wel dat je dat doet. Want je bent natuurlijk super trots op jouw bedrijf en je diensten. Maar wat heeft de klant eraan? Wat levert het hem op? Zet dus wat vaker je klant centraal. Beschrijf de klantvraag en laat zo zien dat je hem begrijpt.
Ik raad je trouwens aan je klant niet alleen op papier centraal te stellen. Je klant is meer dan een pratende portemonnee en verdient aandacht. Leestip: Daniëlle de Jonge -expert in Human2Human-klantrelaties- schreef een boek over hoe je onderscheidend verkoopt met echte aandacht.
Geen duidelijke structuur. Op school heb je vast niet geleerd hoe je een offerte schrijft. Ik ook niet. Toen ik meer dan 20 jaar geleden begon in de sales deed ik maar wat. Ik kopieerde offertes van mijn collega’s, die het ook nooit geleerd hadden. En wat een blunders maakte ik daardoor! Het vinden van de prijs werd voor de lezer een zoekplaatje.
Wat was ik dan ook blij met deze handige structuur voor een offertebrief. Ik deel dit sjabloon graag met jou. Vul hier je naam en e-mailadres in en je ontvangt de handige structuur zo in je e-mail.
Vakjargon gebruiken. Vooral techneuten en ict’ers kunnen er wat van. Denk nou niet dat jouw klanten jouw geheime taal wel begrijpen. Ze kopen niet voor niets diensten of producten bij jou in, omdat ze het zelf niet in huis hebben en er dus vaak minder verstand van hebben.
Ben jij sowieso wat hardnekkig in het gebruik van deftige woorden? In dit blog lees je tips over helder schrijven. Met handig ‘vertaallijstje’: van ouderwets naar eigentijds.
Geen vervolgafspraak maken. Dit lijkt een open deur, maar helaas zie ik dit nog vaak. Je hebt niets aan een sterke offerte als je de klant geen gelegenheid geeft om moeiteloos JA tegen je voorstel te zeggen. Zonder JA wordt je offerte nooit een opdracht.
Maak concrete vervolgafspraken. Dus inclusief een datum! Maak het je klant makkelijk door zelf het initiatief te nemen.
Wil je meer inspiratie? Schrijf je dan in voor het gratis e-zine en ontvang maandelijks inspiratie in je mailbox over offertes en aanbestedingen.