Een ode aan de punt

10 nov 2017

Categorie: Tekst

Heb jij ze ook in je hoofd? Van die gedachtes die maar doorrazen? Het begint met één simpele gedachte die vanuit het ‘niets’ in je hoofd oppopt. Vervolgens haak je daarop aan met een nieuwe gedachte. Bijvoorbeeld met een oordeel over die gedachte. Of hoe het vroeger was of in de toekomst voortaan zou moeten zijn. Voordat je het doorhebt ben je met je gedachtes ineens heel ergens anders.

Zet eens een punt achter je gedachte

Ben je nog met jouw gedachte bij deze tekst? De kans is groot dat je even afdwaalde. Volgens onderzoek zouden we namelijk zo’n 60.000 gedachtes per dag hebben. Vraag me niet hoe ze dat ooit onderzocht hebben trouwens.

Veel van die gedachtes kunnen echter allemaal geschrapt worden. Want wat verspillen we toch veel tijd aan het herhalen van gedachtes en gedachtes met zorgen over een toekomst die nog helemaal niet bestaat! We maken allemaal onnodige bijzinnen. Met soms zelfs slapeloze nachten tot gevolg.

Wat zou er gebeuren als we eens een punt zetten achter zo’n gedachte in plaats van een komma? Probeer het maar eens. De kans is groot dat het een stuk helderder in je hoofd wordt!

Daar heb je een punt

Heb jij ze ook in je teksten? Van die lange verhalen die maar doorrazen? Sommige mensen schrijven zinnen die meer dan 40 woorden en meer dan 4 komma’s bevatten. Met elk woord neemt het leesgemak af en het risico op ontsporing toe. Hoe langer, hoe complexer, hoe meer constructiefouten. Voordat je het doorhebt is de lezer met zijn gedachtes totaal ergens anders.

Wil je de aandacht vasthouden? Gebruik dan maximaal 20 woorden per zin. Liever 15. En dat doe je met een simpele vingerdruk op je toetsenbord. Gewoon door van je komma een punt te maken! Zet maar eens wat vaker een punt. Het is echt een van de simpelste manieren om jouw offerteteksten beter te maken.

Puntje op de i zetten

Wist je dat je vaak 30% van je tekst kunt schrappen? Echt waar! In mijn boek Experttips voor Onweerstaanbare Offertes deel ik handige tips om je tekst te schrappen en schaven. Schrap in ieder geval overbodige woorden en zinnen om je tekst duidelijker, vlotter en persoonlijker te maken. Probeer het maar. De kans is groot dat je offerte een stuk helderder wordt!

Ok, ik geef het toe. Van alleen maar korte zinnen wordt jouw lezer doodmoe. Het kan ook erg gebiedend overkomen. Dus je mag korte zinnen best afwisselen met langere zinnen. Dan is het juiste gebruik van een komma uiteraard wel belangrijk. Want een zin kan een totaal andere betekenis krijgen als de komma op de verkeerde plaats staat.

Deze zin heeft bijvoorbeeld 3 betekenissen, dankzij de komma. Lees maar hardop met een pauze bij de komma:

  • Zij vroeg hem, nog eens langs te komen.
  • Zij vroeg hem nog, eens langs te komen.
  • Zij vroeg hem nog eens, langs te komen.

Lees ook hoe levensbedreigend of reddend de komma zelfs kan zijn:

  • “Wacht, niet doden!”
  • “Wacht niet, doden!”

Dus zet die komma dan wel op de juiste plaats:

  • Lees de zin hardop. Hoor je een pauze of verandering van toon? Zet dan daar een komma. Buiten adem? Zet dan liever een punt.
  • Tussen 2 werkwoorden die niet bij elkaar horen. Hoofd- en bijzinnen splits je zo eenvoudig op met een komma.
  • Voor voegwoorden. Bijvoorbeeld omdat, zodat, terwijl, want, waardoor.
  • In opsommingen. Zoals ik in de zin hiervoor een aantal voegwoorden opsomde.
  • Achter de aanhef van je offertebrief.

Kortom

  • Lees je zin hardop. Pauze = komma. Buiten adem = punt.
  • Maximaal 20 woorden per zin. Liever 15.
  • Zet eens wat vaker een punt. Ook achter die gedachtes.

Benieuwd naar jouw gedachtes na het lezen van dit blog ;-).