Help je klant kiezen

31 jul 2018

Categorie: Aanbesteding, Offerte, Sales, Tekst

Zo, je offerte is de deur uit. Het moment om op je gemak achterover te leunen. Not! Maak jezelf juist nu extra zichtbaar bij je klant. Die is namelijk met jouw voorstel bezig, bewust en onbewust. Help de klant voor jou te kiezen door je zichtbaarheid juist nu te vergroten.

Je herkent vast hoe dit werkt. Als jij je oog hebt laten vallen op een ander merk auto, lijkt het net of je dit merk overal ziet. Op een parkeerplaats, in de straat, op de snelweg. En dan ook nog eens in jouw favoriete kleur. Of je verdiept je in een te maken reis, en ziet op sociale media vergelijkbare bestemmingen voorbijkomen. Je voelt het vast al aan. Dit heeft jouw klant ook. Je helpt je klant dus voor jou te kiezen door na het versturen van een offerte bewust zichtbaar te zijn. Daarmee ben jij je concurrent een stapje voor.  

Kom in het geheugen van je klant

Welke creatieve manieren kun jij verzinnen om zichtbaar te worden na het versturen van je offerte? Of tijdens een aanbestedingstraject? Zelfs als er in die fase nog geen persoonlijk contact mogelijk is.

Een bidmanager met wie ik samenwerk, stuurt soms bewust een opvallende flyer naar het bedrijf waar het aanbestedingstraject loopt. Ook ken ik salesmanagers die in deze offertefase een post op LinkedIn zetten, waarvan ze weten dat die ook in de tijdlijn verschijnt van de klant met wie ze al gelinkt zijn.

Met de 5 onderstaande manieren zet ik je graag op een denkspoor om in het geheugen van je potentiële klant te komen én te blijven. Kies uiteraard altijd voor een vorm die past bij jou én je potentiële klant.

Maak jezelf zichtbaar

1. Laat jouw website kloppen
Maak jouw website kloppend. Als jouw klant na het lezen van je offerte nog wat meer over je wil weten, kijkt hij vast even op je website. Klopt jouw website bij de verstuurde offerte? Is de toon hetzelfde? Is de informatie op je website actueel? Helpen de referenties op je site een ander over de brug? De klant wil op jouw website de bevestiging vinden dat jij de beste voor hem bent. Laat jouw website hem extra overtuigen.

2. Ga bloggen
Deel je kennis en ga bloggen. Als ik zelf een website bezoek zonder blog, merk ik dat ik informatie mis. Door een blog krijg ik een beter beeld van het bedrijf of de persoon. Een blog geeft inzicht in hoever iemands kennis reikt. Websites met een blog scoren ook hoger in de zoekmachine van Google. Dat geeft mij onbewust nog meer vertrouwen.

De lengte van een blog kan variëren. Een inhoudelijk blog telt meestal rond de 750 woorden. Deel vervolgens je blog in je nieuwsbrief en op jouw sociale mediakanalen. Een praktisch voorbeeld is mijn veelgelezen blog over de 7 meest gemaakte offerteblunders.

3. Kies jouw sociale media
Post regelmatig op jouw favoriete sociale mediakanaal. Sociale mediakanalen zijn er in overvloed. LinkedIn, Facebook, Twitter, Pinterest, Instagram of één van de vele andere kanalen. Welke passen echt bij jou? En waar is jouw doelgroep regelmatig te vinden? Zorg voor headers en achtergronden in jouw huisstijl. En ga dan met plezier en regelmaat een berichtje posten zónder reclame te maken. Het heet niet voor niets sociale media. Hou het sociaal. Zorg voor interactie, deel kennis en vertel ook af en toe eens een persoonlijk verhaal. Mensen doen graag zaken met mensen.

4. Word het onderwerp in mond-tot-mondreclame
Bezoek eens een netwerkbijeenkomst van de club waarvan jouw potentiële klant ook lid is. De ideale manier om je potentiële klant ‘toevallig’ live tegen te komen. Helemaal mooi is het als er in dit netwerk positief over je wordt gesproken. Bijvoorbeeld door een andere tevreden klant van jou. Vaak gaat dat vanzelf. Je hoeft de klant voor wie je al werkt alleen maar te zeggen dat je een offerte hebt gemaakt voor een bekende van hem. Voordat je het weet, appt de ene inkoopdirecteur naar de andere over jou. Jij bent het onderwerp geworden in mond-tot-mondreclame.

5. Kom met een goed verhaal in traditionele media
Vergroot je expertstatus met een goed verhaal in de traditionele media, als kranten, tijdschriften, businessbladen, radio en tv. De impact daarvan is nog steeds hoog. Met een goed artikel, een spitse column of een krachtig verhaal in de traditionele media vergroot je jouw expertstatus en daarmee jouw betrouwbaarheid. Het oog van je klant zal er maar toevallig op vallen.

Kortom: help de klant kiezen

Offerte of een inschrijving op een aanbesteding verstuurd? Help je klant voor jou te kiezen door je actief te nestelen in zijn geheugen. Via dit blog heb je 5 aanknopingspunten om dat voor elkaar te krijgen. Heb jij een favoriete en beproefde manier om dit te doen? Ik ben benieuwd. Deel in een reactie hieronder gerust jouw creatieve tip om een klant te helpen kiezen.