Hoe schrijf je een sterk testimonial in je offerte?
In je offerte of inschrijving op een aanbesteding wil je natuurlijk laten zien dat je al ervaring hebt. Je wilt je potentiële klant het vertrouwen geven dat jouw bedrijf de beste oplossing heeft. Hoe doe je dat? In ieder geval niet door over jezelf te schrijven dat jij de beste bent. Dat klinkt als: “Wij van WC-EEND adviseren WC-EEND.” Niet echt geloofwaardig, toch?
“In begrijpelijke taal laat ze het verschil zien tussen een tekst en een winnende tekst.”
Dat het citaat is geschreven door een commercieel directeur van het grootste schoonmaakbedrijf in Nederland, hielp daar uiteraard bij.
Gedrag uit het recente verleden is de beste voorspeller voor toekomstig gedrag
Een andere mogelijkheid is het kort beschrijven van succesvolle voorbeelden. Inkopers kijken immers graag naar wat andere soortgelijke mensen in een vergelijkbare situatie doen. Robert B. Cialdini heeft hier zelfs wetenschappelijk onderzoek naar gedaan. In zijn boek Invloed noemt hij dit het principe van sociale bewijskracht, één van de zes geheimen van het overtuigen.
De STAR-methodiek helpt jou overtuigend schrijven
- Wanneer en hoe lang?
- Wat was de reden?
- Wat gebeurde er?
- Wat werd er van je verwacht?
- Welke verantwoordelijkheden had je?
- Wie was er eindverantwoordelijk?
- Wat heb je gedaan?
- Wat was je plan van aanpak?
- Hoe heb je aan de activiteit bijgedragen?
- Hoe liep de situatie af?
- Wat leverde het op?
- Hoe werd er op gereageerd?
Tip
- Uit het recente verleden.
- Bij vergelijkbare opdrachtgevers.
- Met vergelijkbare problemen, wensen of doelstellingen.
- Positieve ervaringen.
- En last but not least: met veel cijfers!