Innovatief denken bij aanbestedingen
“Het zijn gedachtes die bepalen wat jij ervaart. Niet de situatie!” Ik gebruik deze uitspraak graag in mijn yogalessen, die ik geef naast mijn trainingen en begeleiding bij aanbestedingen. Een recente ervaring tijdens een netwerkbijeenkomst met een presentatie over Virtual Reality en Augmented Reality leverde voor mij het ultieme bewijs dat deze uitspraak klopt. Daarom wil ik deze recente ervaring met je delen in dit blog. Heb jij in je werk regelmatig te maken met offertes of aanbestedingen? Lees ook dan vooral verder
Innovatief zijn en blijven in aanbestedingen
Het thema Virtual Reality en Augmented Reality ademt innovatie. Dat maakte deze presentatie voor mij interessant om bij te wonen. Je moet immers innovatief zijn én blijven als je aanbestedingen wilt blijven winnen. Veel aanbestedende diensten vragen in de offerte te beschrijven hoe jij blijft verbeteren en innoveren. Ook als ze er niet naar vragen, is innovatief zijn belangrijk voor het winnen van offertes. Om te overtuigen, moet je laten zien dat jij het net iets anders doet dan anderen. De winnende offerte van gisteren geeft geen garantie voor de toekomst.
Augmented reality
Tijdens de netwerkbijeenkomst waar ik met zo’n dertig andere deelnemers was, heb ik aan den lijve ervaren dat het je gedachtes zijn die bepalen wat je ervaart en niet de situatie. We kregen namelijk de kans om een reality bril op te zetten. Wat er toen gebeurde! Deze bril ging heel wat stappen verder dan de diorama’s of kijkkastjes die ik kende uit mijn kindertijd (en jij misschien ook wel). Je zet zo’n VR-bril op en wordt direct in een andere wereld gezogen. De 360 graden beelden zijn levensecht, augmented dus.
De kracht van virtual reality
Met de VR-bril op waande ik me naast DJ Afrojack, die in een bomvol stadion stond te draaien. Hij gaf me nog een high five. Zonder dat ik het goed doorhad, gingen mijn (echte) handjes de lucht in om mee dansen. Ook was ik voor een moment in Afrika, waar ik voor Artsen Zonder Grenzen een kindje mocht helpen. Dokters die voor Artsen zonder Grenzen gaan werken, worden binnenkort opgeleid via een dergelijke VR-bril.
Ik denk dat het niet lang meer duurt voordat ook mijn klanten in onder andere de schoonmaak, zorg en uitzendbranche gebruikmaken van VR en AR voor het trainen van hun medewerkers of het voeren van selectiegesprekken. Of dat kantoormedewerkers al kunnen ervaren hoe de nieuwe kantoormeubelen eruitzien in hun werkomgeving. Of dat een bestuurder virtueel in zijn nieuwe auto stapt. Dat is nog eens je klant helpen kopen! De mogelijkheden zijn oneindig.
In de lift van een wolkenkrabber
We kregen in dezelfde netwerkbijeenkomst de kans om van een wolkenkrabber af te springen. Ik zag wat dit deed bij de andere deelnemers. Natuurlijk wilde ik dit proberen. Mijn kans kwam snel want niet iedereen durfde. Al bij het opzetten van de bril, waande ik me in de lift die me naar het dak van de wolkenkrabber bracht. Terwijl er zo’n dertig mensen om me heen stonden, voelde het alsof ik alleen in deze lift stond. Naast me zag ik het bedieningspaneel, voor me een dunne spleet tussen de liftdeuren. Door die spleet zag ik de lift razendsnel omhooggaan naar een duizelingwekkende hoogte.
Bij het opengaan van de deuren, kreeg ik spontaan kriebels in mijn buik. Dus dáárom maakten de andere deelnemers net een sprongetje achteruit bij dit moment. Zij werden geconfronteerd met hun hoogtevrees bij het zien van het beeld door de bril. Ik vond het al fascinerend om hen te zien springen, maar nu begreep ik het.
Boven op een wolkenkrabber
Bij het openen van de deuren voor mij, keek ik mijn ogen uit naar de hoge gebouwen om me heen. Ver – heel ver – onder mij zag ik het verkeer. En voor mij een smal houten plankje. Voorzichtig stapte ik op het plankje. Mijn benen begonnen te trillen. Mijn hart begon sneller te kloppen. Vanuit een reflex pakte ik de persoon beet die naast me stond, ter ondersteuning. Ik liep vervolgens een paar stappen op het plankje. Het deed me terugdenken aan mijn niet onverdienstelijke turnwedstrijden in mijn jeugd op de evenwichtsbalk. Hardop riep ik ‘ik ga niet springen hoor’. Ik vond het doodeng. Ik naderde het einde van het plankje, liet mijn begeleider los en keek nog eens om me heen naar die hoge gebouwen. Pas toen herinnerde ik me wat ik mijn cursisten in de yogales altijd meegeef.
Gedachtekracht
“Adem diep in en weer zachtjes uit.” Dat deed ik nu ook. Vervolgens voelde ik met mijn voet wat het eigenlijk voor plankje was. Gewoon de vloer, helemaal geen afgrond! Dat hielp mij om de stap vooruit overtuigd te zetten. Het beeld wilde mij laten geloven dat ik ver en heel snel naar beneden viel, ik wist wel anders. Door slechts 1 spontane bewuste ademhaling stopte ik met trillen en was ik weer in de realiteit van de netwerkbijeenkomst.
Wat een overwinning! Ik begon spontaan te juichen en had een grote brede glimlach op mijn gezicht. Ik voelde alleen maar blijheid. Niet omdat ik de sprong waagde, maar om het bewijs dat het mijn gedachtes waren die ervoor hadden gezorgd dat ik begon te trillen. Niet de beelden. Ik had er zelf betekenis aan gegeven. Het ultieme bewijs dat je altijd maar 1 gedachte verwijderd bent van een compleet andere ervaring.
Andere kijk op aanbestedingsrealiteit door innovatief denken
Welke rol spelen jouw gedachtes eigenlijk bij het inschrijven op een aanbesteding of het maken van een offerte? Geloof jij dat je maar 1 gedachte verwijderd bent van een compleet andere ervaring die jij de ontvanger van jouw offerte kunt geven? Wil je nieuwe klanten blijven overtuigen door innovatief denken? Doe mee met mijn training SMART Inschrijven op Aanbestedingen en je kijk op de aanbestedingsrealiteit zal voor altijd anders zijn.
Vraag het magazine DE GUN-FACTOR aan
Lees 7 spraakmakende interviews met inkopers.