Last van een schrijversblok?

14 mei 2013

Categorie: Tekst

Veel accountmanagers zijn blij als ze een offerte mogen maken. Maar als ze eenmaal een offerte moeten schrijven, zien ze er als een berg tegenop.

LAST VAN EEN KORTSLUITING BIJ HET SCHRIJVEN VAN OFFERTES?

Een ondernemer noemde het ‘een kortsluiting in het hoofd’. Hij stelde het schrijven zelfs zover uit dat de potentiële klant langer op zijn voorstel moest wachten dan beloofd. Daartegenover ken ik ook een ervaren tendermanager die complexe aanbestedingen heel snel én winnend weet te beantwoorden. Zijn geheim? Eerst een half uur mediteren. Hieronder geef ik je 7 tips, waarmee je een schrijversblok snel opheft.

1. Schrijf alleen offertes voor opdrachten die jij wilt!

Een offerte schrijf je niet even snel tussendoor in een kwartiertje. Het kost tijd en energie. Wil de klant alleen maar wat informatie? Stuur dan een folder en nog geen offerte. Schrijf alleen offertes voor klanten die bij jou passen.

2. Haal diep adem

Maak je hoofd leeg voordat je een offerte gaat schrijven. Ga bijvoorbeeld naar buiten. Frisse lucht verruimt je longen en geeft inspiratie. Het woord inspiratie betekent niet voor niets inademen van de geest!

3. Zorg voor rust

Zoek een opgeruimde en lichte schrijfplek, waar jij je kunt concentreren. Telefoon uit. Doe de deur dicht. Kortom: zorg dat je je niet laat afleiden. Ik zet zelf soms een geurkaarsje aan en een pot thee naast mijn laptop.

4. Visualiseer

Hoe ziet jouw klant eruit? Hoe ga jij jouw dienst leveren? Sluit hierbij gerust je ogen en visualiseer je doel. Soms helpt het maken van tekeningen om jouw plan uit te werken.

5. Begin gewoon

Ga zitten en ga gewoon schrijven zonder na te denken. Schrijf op wat in je opkomt. Je eerste gedachte is vaak de beste gedachte! Let niet op spelling en grammatica. Maak fouten. Zet vooral je innerlijke criticus even opzij. Die heb je later pas nodig als je gaat herschrijven.

6. Maak lijstjes

Start eens met het puntsgewijs benoemen van de klantvraag en jouw aanbod:

  1. Welke wensen of angsten heeft jouw toekomstige klant?
  2. Wat ga je hem of haar aanbieden?
  3. Wat zijn de voordelen voor deze klant?

Wist je dat opsommingen graag gelezen worden in offerteteksten? Je bent nu dus al bijna klaar met je offerte! Zorg nog wel voor een goede inleidende tekst en afsluiting.

7. Gebruik een handige structuur

Al eerder schreef ik een blog over een handige structuur voor een klantgerichte offerte. Zorg dat je een aantal sterke standaard offerteteksten over jouw dienst(en) op de plank heb liggen. Dan hoef je de teksten alleen nog maar op maat te maken voor de klant.

P.S. Voordat ik begon aan deze blog deed ik eerst een ontspanningsoefening. Tijdens het schrijven ben ik twee keer gaan staan, stond er een kan thee naast mijn laptop, heb ik jou gevisualiseerd en deed ik net alsof ik je aan de telefoon had. Wil je mij echt aan de telefoon?

Er is slechts één telefoontje nodig voor contact