Val op met je offerte
Bij een aanbesteding gaat het vooral om inhoud. Jouw aanbod moet aansluiten bij de klantvraag. Anders lig je er sowieso uit.
Alleen de beoordelaars in het aanbestedingstraject zijn niet zo rationeel als dat wij denken. Zo’n 85% van hun besluiten wordt namelijk genomen in het onbewuste brein. Met een aantrekkelijk vormgegeven offerte beïnvloed jij dus het onderbewuste van de beoordelaar. Je laat bovendien zien dat je de klant belangrijk vindt.
Hoe valt jouw offerte op? 7 tips:
- Uiteraard is de offerte verzorgd en gestructureerd. Kies eens wat zwaarder papier. Maak een persoonlijk voorblad.
- Je gebruikt vetgedrukte kopjes en opsommingen in de tekst. Hiermee trek je de aandacht en het leest makkelijk.
- Afbeeldingen, illustraties of grafieken ondersteunen de tekst. In drie seconden moet wel duidelijk zijn wat het beeld ‘zegt’.
- Met kleuren val je op. Wees je bewust dat bepaalde kleuren emoties, gevoelens en associaties oproepen.
- Denk na over de verpakking. Felgekleurde doosjes, een houten kistje of een strik om de envelop. Het zijn slechts een paar voorbeelden. Houd het wel professioneel en zakelijk.
- Gaat het om een grote (belangrijke) vis? Laat je offerte opmaken door een grafisch vormgever.
- En tot slot: onthoud dat jij het verdient om op te vallen. Omdat je het waard bent!