7 verleidelijke schrijftips voor offertes
De 7 meest verleidelijke schrijftips voor offertes lees je in deze blog van SalesTAALent.
1. Gebruik de naam van de klant
Deze tip staat met stip op nummer één! Iedereen reageert heel positief als je hem of haar persoonlijk aanspreekt. Het klinkt heel logisch en toch zie ik soms een offerte met alleen de aanhef ‘Geachte heer of mevrouw’ zonder de achternaam. Of nog erger: met de bedrijfsnaam van de vorige klant!
2. Beschrijf de klantvraag
Daarmee laat je zien dat je de klant begrepen hebt. Verleiden is immers je verdiepen in de ander. Je zet jouw klant centraal door eens wat vaker u of je/jij te gebruiken i.p.v. we/wij.
3. Schrijf positief
Zet een negatieve boodschap om in een positieve boodschap. Zo voorkom je dat jouw klant zijn hakken in het zand gaat zetten. Het glas is halfvol klinkt een stuk aantrekkelijker dan het glas is half leeg.
4. Gebruik verleidelijke woorden
Woorden die de verkoop bevorderen zijn woorden die passen bij de wensen of angsten van jouw klant. Is zekerheid voor jouw klant belangrijk? Gebruik dan bijvoorbeeld woorden als vertrouwen, gegarandeerd en veilig. Gaat jouw klant voor gemak? Dan spreken woorden als eenvoud, simpel en comfortabel hem aan.
5. Gebruik korte zinnen
Wil je de aandacht vasthouden? Gebruik maximaal 20 woorden per zin. Liever 15. Tip: gebruik eens een punt i.p.v. een komma.
6. Beperk het gebruik van hulpwerkwoorden
Het maakt je boodschap veel actiever. Werkwoorden zoals kunnen, worden en zullen geven bovendien teveel ruimte voor interpretatie. Dat wil je toch juist niet in een offerte?
7. Beschrijf vergelijkbare klantervaring
Jouw klant wil ergens bijhoren. Daarnaast geven bewijzen jouw klant vertrouwen.
Kost het schrijven van offertes jou teveel tijd, maar vind je het wel belangrijk om onderscheidend te zijn?