Winnen begint altijd vanuit een frisse blik
Vooral bij de ervaren inschrijvers op aanbestedingen zie en hoor ik het. Ze hebben al tientallen (sommigen zelfs wel honderden) aanbestedingen beantwoord. Hun inschrijvingen hebben zij regelmatig geëvalueerd met de aanbestedende diensten. Ze volgden ook al meerdere trainingen om meer en gemakkelijker aanbestedingen te kunnen winnen. Kortom: ze hebben een grote rugzak vol met tips, tools en technieken.
Desondanks verliezen ze toch ineens meerdere aanbestedingen op een rij. Het zit hen spontaan langere tijd tegen. Het zorgt vaak voor stress en slapeloze nachten. Daar willen ze vanaf. De volgende aanbesteding (een hele belangrijke) moet nu toch echt gewonnen worden. Want alleen dan kunnen ze weer rustig slapen.
Wat ik dan vaak zie gebeuren is dat er op elk slakje zout wordt gelegd. Tijdens het schrijven wordt bij iedere zin, soms zelfs bij ieder woord, iets uit die volle rugzak gehaald: “Die ene trainer zei dit, de andere zei dat, mijn manager wil dit, die gemeente vond dat, o ja dit was in de vorige aanbesteding goed, o nee dat juist niet, maar zo red ik het niet in het maximaal aantal A4.” En zo denderen de gedachtentreintjes maar door. Zoekend naar meer, beter en anders.
Sommige tenderschrijvers overwegen dan zelfs hun baan op te zeggen. Niet voor niets is er een relatief hoog verloop onder tenderprofessionals. Hun leidinggevende zoekt dan naar allerlei manieren en methodes om deze tenderschrijver weer te laten winnen. Want die wil zijn topper natuurlijk niet kwijt. Alleen die topper kan er eigenlijk niet nog meer bagage bij hebben…
Herkenbaar? Als het even op je werk tegenzit, dan hebben we de neiging om te gaan zoeken naar houvast of controle. Dus ik snap wel dat je op zoek gaat naar nog meer tips, tools of technieken. In de hoop dat daar iets tussen zit wat jou weer laat winnen. Maar je hoofd zit al zo vol!
Het doet me denken aan een periode waarin ik zelf veel stress ervaarde. Ik ging toen ook zoeken. Zo kwam ik o.a. bij een business coach terecht die ogenschijnlijk heel ontspannen en succesvol was. Maar wat bleek, haar manieren en methodes werkten voor mij totaal niet. Sterker nog, het werd in mijn hoofd alleen nog maar drukker. En zo werkt het met veel tips die je van een ander krijgt. Zeker als het gaat om tips voor gedragsverandering of het verbeteren van je vaardigheden. Die ene manier of methode werkte voor haar, ooit, in het verleden. Dat betekent natuurlijk niet dat die werkwijze voor mij ook werkt, nu, op dit moment!
Vergelijk het maar met het inschrijven op een aanbesteding. Die winnende offerte in het verleden bij die ene gemeente geeft toch ook geen garantie op de gunning bij die andere gemeente? En toch zie ik het vaak gebeuren dat we die winnende offerte uit het verleden letterlijk gaan kopiëren. In plaats van dat we met een frisse blik naar de volgende nieuwe aanbesteding kijken.
”Het schrijven van de winnende aanbesteding
begint altijd vanuit een frisse blik”
De rugzak met al die tips, tools en technieken lijkt die frisse blik in de weg te staan. Ze veroorzaken eerder chaos in het hoofd. Alsof je aan zo’n sneeuwbol schudt en alleen nog maar de sneeuwvlokken ziet. Die sneeuwvlokken staan symbool voor al die gedachten in jouw hoofd. Ze dwarrelen onrustig door je hoofd. Hoe harder je schudt, hoe waziger het wordt. Je ziet het totaal niet helder meer. Valt er dan eigenlijk wel iets te doen om het weer helder te zien? Heb je dan wel weer een tip, tool of techniek nodig om een helder hoofd te krijgen? Dat is immers alleen nog maar harder schudden aan je bol.
Troebel water wordt vanzelf weer helder als je het met rust laat. Zoals ook al die sneeuwvlokken in de sneeuwbol vanzelf weer neerdalen, waardoor je het heldere water weer gaat zien. Daar hoef je niets voor te doen. Dat gebeurt volkomen vanzelf. Vanuit die helderheid popt er dan iets fris op om te gaan doen. Vanuit helderheid verschijnt de wijsheid die jij zelf al in pacht hebt. Of niet. Want dat is ook oké. Soms is het immers ook niet nodig om iets te doen. Maar in beide gevallen is het dan wel datgene wat voor jou, in dat moment, voor die ene nieuwe klant werkt.
Wil jij ook graag een frisse blik en meer vanuit ontspanning inschrijven op aanbestedingen? In mijn online introductieprogramma maak je kennis met de 3 principes. Deze principes zijn geen methode of manier. Ook niet weer de zoveelste techniek of tool naar meer of beter. Ze beschrijven alleen hoe menselijke ervaringen (zoals stress, angst en onzekerheid) gecreëerd worden. Tenderschrijvers, verkopers én leidinggevenden die zien hoe dit soort ervaringen echt gecreëerd worden, ervaren hun werk veel ontspannener. Niet tijdelijk dankzij een tooltje, maar voor altijd.
Vraag het magazine DE GUN-FACTOR aan
Lees 7 spraakmakende interviews met inkopers.