TRAINING SMART
INSCHRIJVEN OP AANBESTEDINGEN

Voor wie vaker aanbestedingen wil winnen

Je weet dat je voor het winnen van aanbestedingen en tenders meer moet doen dan het invullen van formulieren en het bieden van een scherpe prijs. Je moet ook een SMART plan van aanpak schrijven. Zodanig dat de aanbestedende dienst het vertrouwen heeft dat jij voor hen de beste oplossing hebt. Maar hoe schrijf je jouw aanbestedingstekst SMART en toch nog aantrekkelijk? Hoe raak je de juiste snaar? Met deze training til jij jezelf (of jouw tenderteam) naar een hoger niveau. Allemaal gericht op één resultaat: een SMART geschreven plan van aanpak waarvan de klant meteen voelt: ‘Dit wordt ’m!’ Wie wil dat nou niet?

Twee dagen bomvol praktische inhoud en oefening

In deze 2-daagse training SMART Inschrijven op Aanbestedingen ontdek, ervaar en leer je SMART én vooral winnend inschrijven op aanbestedingen. Het gaat er bij het inschrijven op aanbestedingen immers om dat je concreet en helder bent in je plan van aanpak. Ook leer je opvallen en overtuigen, zodat je het vertrouwen krijgt dat jouw plan het beste is.

Vooraf vraag ik je een aanbestedingstekst aan te leveren, zodat de oefeningen in de training aansluiten bij jouw dagelijkse praktijk. Je krijgt veel afwisselende interactieve werkvormen. Omdat ik, Natasja, zelf al 20 jaar aanbestedingen en tenders begeleid, weet ik als geen ander hoe het spel werkt. Eerdere deelnemers zijn erg enthousiast over deze locatietraining. “Veel bruikbare tips, met praktische voorbeelden en dat alles in een zeer plezierige sfeer!”, aldus een deelnemer.

 

Schrijf je hier in

training SMART Inschrijven op Aanbestedingen

Dit (en meer) is wat je leert:

  • Hoe bepaal je een winststrategie?
  • Wat is de beste tekststructuur?
  • Hoe schrijf je SMART: concreet, duidelijk en verifieerbaar?
  • Hoe ben je pakkend, overtuigend en klantgericht?
  • Hoe onderbouw je dat jullie het plan waarmaken?

Praktische informatie

De locatietraining SMART Inschrijven op Aanbestedingen geef ik een paar keer per jaar als ‘open training’ aan individuele deelnemers. Het maximaal aantal deelnemers is 8. Hierdoor krijg je veel persoonlijke aandacht en leer je tegelijkertijd veel van de vragen en ervaringen van de andere deelnemers.

Dinsdag 2 maart en 16 maart 2021
Donderdag 8 april en 22 april 2021

Maximaal 8 deelnemers voor voldoende persoonlijke aandacht

tijd

2 dagen van 10.00 tot 15.30 uur

prijs

€ 1250,- exclusief btw.
Een 2e deelnemer van hetzelfde bedrijf op dezelfde factuur krijgt 25% korting.

locatie

Landgoed Ulvenhart, Heistraat 16, Ulvenhout

cadeau

Locatie en catering, cursusmaterialen, boek en certificaat

Dit zeggen anderen over deze training

  • Angelique - Sales Advisor Welkom Hospitality Services

    Lekker duidelijk en direct toepasbaar

    “Twee superfijne trainingsdagen gehad van Natasja. Buiten het feit dat zij een warm, energiek en lekker duidelijk mens is, was de training inhoudelijk ook lekker duidelijk en direct toepasbaar, met mooi verzorgd cursusmateriaal. Veel 'owja' en 'ja tuurlijk' momenten gehad. De inzichten die ik kreeg op mijn eigen teksten hebben mij veel geleerd.”

    Angelique – Sales Advisor Welkom Hospitality Services

Het programma

Op de eerste trainingsdag staat de aanbestedende dienst centraal. Hoe achterhaal je wat ze écht willen? Je leert hoe je een winstrategie bepaalt, die belangrijk is als rode draad voor je aanbestedingstekst. En hoe je met een slimme tekststructuur met inleidingen, koptitels en het piramide-model de inkoper helpt inkopen.

  • Analyse offerteaanvraag
  • Bepalen van de winstrategie
  • Structuur van de offertetekst
  • Koptitels met impact
  • Helder schrijven

Het programma

Op de tweede dag gaan we verder de diepte in. Je leert wat SMART schrijven écht is. Dat gaat verder dan alleen helder, duidelijk en concreet schrijven. Je ontdekt bijvoorbeeld hoe je met de STAR-methode relevante ervaring aantoont. En last but not least: hoe je de lezer bij de lurven grijpt en geboeid houdt. En last but not least: hoe je de lezer bij de lurven grijpt en geboeid houdt.   

  • De kracht van een klantgerichte inleiding
  • Nut en noodzaak van SMART schrijven
  • Smart schrijven
  • Ervaring aantonen met STAR
  • Top tips om het verschil te maken

Na afloop van deze SMART training win je vaker

Omdat je weet hoe je:

  • met een concreet en toch lekker leesbaar plan opvalt tussen al die gortdroge aanbestedingsteksten.
  • offertes gelezen en beoordeeld worden en daar slim op inspeelt in jouw tekst.
  • de rode draad van je verhaal bepaalt en daarmee je concurrentie opzij zet.
  • met relevante argumenten en klantgerichte inleidingen het vertrouwen wekt dat jullie plan écht waargemaakt wordt.
  • de plank nooit meer misslaat en voortaan wel overtuigt dat jullie de beste oplossing hebben.

Voor wie is deze SMART training?

Voor iedereen die inschrijft op aanbestedingen en (mee)schrijft, zoals: tenderschrijvers, tendermanagers, bidmanagers, sales consultants, commerciële tekstschrijvers en ondernemers. Ze leggen de lat graag hoog en willen winnen.

Al meer dan 1000 startende en ervaren tendertoppers namen in de afgelopen 5 jaar deel aan deze SMART training. Zij werken in verschillende branches, zoals facilitaire en zakelijke dienstverlening, zorg- en welzijn en ICT.

Dit zeggen anderen over deze training

  • Chrétien - Manager Bid & Tenderteam - Office Depot

    Natasja heeft duidelijk veel ervaring met aanbestedingen

    "Een training waarin we op een duidelijke manier veel bruikbare informatie en handvatten kregen ter verbetering van ons schrijven. Zo praktisch en meteen toepasbaar. Natasja heeft duidelijk veel ervaring met aanbestedingen!"

    Chrétien - Manager Bid & Tenderteam - Office Depot

Ook incompany mogelijk voor tenderteams

Zoek je een training om het tenderteam in jouw organisatie een boost te geven in het SMART inschrijven op aanbestedingen? Willen jullie meer aanbestedingen winnen, zodat jullie met minder aanbestedingstrajecten toch de salesdoelstellingen halen? Of doet jouw organisatie binnenkort mee aan een belangrijke aanbesteding en wil je het inschrijfteam hierop voorbereiden?

Deze training geeft Natasja ook incompany. Dan zorg je dus zelf voor een trainingslocatie en de catering. Bedrijven zoals Arbo Unie, Asito, MEE en Office Depot waren je al eens voor. Sterker nog, ze herhalen deze training tweejaarlijks als opfrissing én voor hun nieuwe tenderschrijvers en sales consultants. Deze training is trouwens ook online (maar dan in 3 delen in plaats van 2 dagen) te volgen.

Verhoog het leereffect met training on the job

Iedere tenderschrijver heeft andere aandachtspunten en het is bewezen dat learning by doing beter beklijft. Daarom kiezen veel bedrijven voor persoonlijke tendercoaching als extra onderdeel ná de 2-daagse training. Je krijgt dan training on the job via concrete feedback op jouw aanbestedingstekst van een ervaren tendermanager. De tekstschrijver verwerkt zelf de feedback in de definitieve teksten. Dit zorgt voor een groter leereffect. Bovendien krijg je hiermee een extra controle op volledigheid en klantgerichtheid van de offerte. Dit verhoogt de slagingskans en zorgt ervoor dat de training het maximale rendement heeft.

Voordelen van leren met je collega’s

Maatwerk

De inhoud van de training stemmen we vooraf met elkaar af. De training sluit daardoor aan bij jullie dagelijkse praktijk. Het is zelfs mogelijk om een lopende aanbesteding als rode draad te gebruiken.

Voordelen van leren met je collega’s

Teambuilding

Het hele team krijgt hetzelfde kennisniveau. Dat werkt natuurlijk prettig. Ook de onderlinge betrokkenheid en medewerkerstevredenheid stijgen na het gezamenlijk volgen van een training.

Voordelen van leren met je collega’s

Minder kosten

Bij meer dan 4 deelnemers is een incompany training goedkoper dan een open training. Bovendien bespaar je de locatiekosten, omdat de training bij jullie op kantoor kan plaatsvinden.

Dit zeggen anderen over deze training

  • Evert – manager commerciële zaken Asito

    We winnen nu zichtbaar meer aanbestedingen op kwaliteit

    “Bij Asito leggen we de lat graag hoog. Dat betekent dat we goed luisteren naar de markt en onze medewerkers. We zagen de trend dat de kwaliteit van offertes belangrijker werd. Natasja gaf daarom de training ‘SMART Inschrijven op Aanbestedingen’ aan onze salesmanagers en tekstschrijvers. Na afloop beoordeelden we de training met het cijfer 8,25. Belangrijker zijn natuurlijk de resultaten na de training en de coaching. Onze tekstschrijvers schrijven beter SMART en interviewen daar nu ook op. Asito wint zichtbaar meer aanbestedingen op kwaliteit.”

    Evert – manager commerciële zaken Asito

O.a. deze organisaties volgden deze SMART training

  • alphabet logo
  • arbo unie logo
  • asito logo
  • bos incasso logo
  • maas logo
  • mEE
  • office depot logo
  • ormer ict logo
  • traas logo
  • xerox logo