De elevator pitch

18 okt 2013

Categorie: Sales

Best lastig om in een paar zinnen krachtig te vertellen wat je nou eigenlijk doet. In dit blog lees je hoe je eenvoudig een overtuigende pitch maakt.

“Zo vertel, wat doe jij eigenlijk?”

 Je krijgt deze vraag als ondernemer vast vaak op een verjaardag of een netwerkborrel. Je bent trots op wat je doet. Dus jij staat vast niet met een mond vol tanden. Het lukt je ook nog wel te vertellen WAT je doet. Alleen wat heeft de luisteraar daar eigenlijk aan? Juist, helemaal niets! De luisteraar wil weten wat jouw toegevoegde waarde voor hem of haar is. Of misschien wel voor iemand in zijn of haar netwerk. En dat het liefst in nog geen minuut op een vloeiende en onweerstaanbare manier. Ze noemen dit niet voor niets een elevator pitch: een verkooppraatje in de lift. Zorg daarom dat je altijd een ‘verkooppraatje’ van ongeveer drie á vier zinnen paraat hebt. Waarmee je kort en bondig vertelt wat jouw kwaliteit of bedrijf oplevert.

Zo maak je een elevator pitch

Stap 1: We beginnen met het makkelijkste. Schrijf op WAT jij professioneel gezien doet. Tip: maak hierin wel een keuze. Wat is jouw belangrijkste activiteit? Kies en ze kiezen jou!
Stap 2: Nu wordt het spannender. Schrijf in enkele woorden op wat de toegevoegde waarde is van jouw activiteit. Oftewel wat levert het jouw klanten op? Misschien ben je wel een accountmanager. Wat lever je dan op? Juist: omzet!
Stap 3: Voorbeelden spreken voor zich. Benoem een aantal mooie projecten. Projecten waar je trots op bent. Ik adviseer trouwens bewust om in je verkooppraatje één van jouw mooiste projecten te noemen. Dat hoeft dus niet altijd je grootste project te zijn. Als je praat over mooie projecten ga je van nature stralen. Je laat zo ongemerkt ook jouw passie zien. Let op: Jouw toehoorder onthoudt niet wat je gezegd hebt. Hij onthoudt wat hij gehoord heeft!
Stap 4: Creëer nu jouw pitch. Nogmaals echt in maximaal drie á vier zinnen. Zorg voor een prikkelende openingszin en een goede afsluiter. Doe dat bijvoorbeeld in de vorm van een vraag. Met een vraag blijf je langer in het hoofd van de ander hangen.
Nu wil je vast een voorbeeld? Oké, deze gebruik ik vaak:
Ik ben Natasja. Ik help met mijn bedrijf SalesTAALent dienstverlenende bedrijven van iedere offerte een opdracht te maken. Zo gaf ik onlangs een training op maat aan tien accountmanagers bij een uitzendbureau en schakelen ze mij in bij complexe offertetrajecten, zoals aanbestedingen. Zou je het leuk vinden om eens af te spreken en te kijken naar jouw offertes?
En nog een tip
Blijf vooral oefenen. Want zo’n brutale vraag als hierboven durf ik jou hier wel te stellen, maar op een netwerkborrel ook niet altijd hoor. Schaaf je pitch continu bij. Je gaat gewoon net zolang door totdat je pitch heel natuurlijk klinkt en voor jou het beste werkt.