Verleidelijke lijstjes in offertes

15 feb 2018

Categorie: Aanbesteding, Offerte, Tekst

Waarom houdt ons brein toch zo van lijstjes? We maken takenlijstjes (*), boodschappenlijstjes en (veel leuker…) bucketlist-lijstjes. Volgens psychologen bieden lijstjes orde in de chaos aan informatie. Lijstjes bieden ons overzicht.

Lijstjes in offertes

We willen ook graag lijstjes aangeboden krijgen, bijvoorbeeld in een offerte of in dit blog. Omdat het weinig van ons cognitief vermogen vergt. We houden ervan als informatie snel en in kleine hoeveelheden wordt aangeleverd. Zo verspillen we minder denkkracht.

Informatie opsommen in een lijstje in jouw offerte is dan ook heel aantrekkelijk voor jouw klant. Natuurlijk wel met mate. Als jouw hele offerte bestaat uit opsommingen, verliest het zijn effect.

Een lijstje is moeilijk te weerstaan

Een lijstje moet jouw klant gewoon even lezen. Hij weet van tevoren al wat hij kan verwachten, omdat al is aangekondigd wat hij gaat lezen. Het is voorspelbaar – het heeft een begin en een eind – en daar houdt hij van. Het vereist ook niet zoveel inspanning. Het leest lekker vlot door, terwijl hij het ook nog eens beter onthoudt. Het geeft hem het gevoel dat de informatie volledig is.  

De voordelen van puntsgewijs opsommen:

  • In weinig woorden veel zeggen
  • Automatisch netjes uitgelijnd
  • Ziet er overzichtelijk uit

Ik had het ook zonder de bullets kunnen schrijven. “De voordelen van puntsgewijs opsommen zijn dat je in weinig woorden veel kunt zeggen, dat je tekst automatisch netjes is uitgelijnd en dat het geheel er overzichtelijk uitziet.” Voel je het verschil?

Maak van je lijstje een succes

Kortom: met een puntsgewijze opsomming geef je jouw klant een handig houvast bij het scannen van de tekst. Het geeft de pagina een luchtige aanblik en het zorgt ervoor dat de informatie beter wordt onthouden.

Hieronder geef ik je nog een aantal tips om er écht een succes van te maken:

  • Maak met een inleidende zin of tekst duidelijk wat er in het lijstje staat. Hiermee kondig je aan wat je klant gaat lezen.
  • Maak oneven lijstjes van 3, 5 of 7 elementen. Dat vindt het brein fijn, want oneven lijstje hebben een middelpunt en meer dan 7 dingen kan het brein meestal niet onthouden.
  • Zet je sterkste punten als eerste en als laatste in het lijstje. Die plekken vallen het meest op.
  • Zorg in een lijstje voor eenduidig gebruik van leestekens en hoofdtekens. Consequent zijn is daarbij belangrijker dan de officiële regels hanteren.
  • Maak lijstjes met vergelijkbare elementen. Bijvoorbeeld allemaal voordelen of tips, in dezelfde zinsconstructie en even lang geformuleerd.

Nog 1 ding

Alle goede dingen bestaan in drieën. Denk maar aan:

  • Kwik, Kwek en Kwak.
  • Vader, Zoon en Heilige Geest.
  • En de 3 primaire kleuren: rood, geel en blauw.

Heb je het gevoel dat je aan het opsommen bent en kom je maar tot 2 voorbeelden, 2 klantnamen of 2 stappen? Denk eens na of er toch echt niet nog 1 ding is: een 3e dus. Het zou weleens het onweerstaanbare verschil kunnen zijn!

(*) Staat er op jouw takenlijstje ‘het verbeteren van de offerte’? Hoe fijn zou het zijn als een expert met je meekijkt of haar schatkamer aan tips met je deelt, zodat jij meer offertes gaat scoren?

Ik help je graag meer opdrachten binnenhalen met:

  • Het traject Offerte Maken in 1 Dag: voor iedereen die serieus werk wil maken van de (basis)offerte na een verkoopgesprek.
  • De training SMART Inschrijven op Aanbestedingen: alleen incompany mogelijk voor dienstverlenende bedrijven, die de lat hoog leggen en de potentie hebben om te (blijven) winnen. Ambitieuze bedrijven zoals Arbo Unie, Asito en Office Depot waren je al voor.
  • De 50 praktische tips in mijn boek Experttips voor Onweerstaanbare Offertes: volgens Jos Burgers zelfs verplichte kost als je vaker de opdracht gegund wilt krijgen.